Z czego wykonać podjazd do garażu?

Podjazd do garażu

Od wielu lat na rynku trwa walka, której celem jest poszerzenie oferty w zakresie produktów brukarskich. Wybór będzie zależeć od dwóch rzeczy:

  • gustu,
  • zasobności portfela.

Do dyspozycji są najróżniejsze efekty od prostej kostki brukowej po płyty ażurowe wypełnione żwirem dekoracyjnym lub roślinnością. Odpowiednia wytrzymałość dla podjazdu stanowi klucz dla tego typu inwestycji do sukcesu. Na wytrzymałość będzie miał oczywiście ogromy wpływ:

  • materiał,
  • podbudowa,
  • staranność przy układaniu każdej z warstw.

Zanim rozpoczniemy pracę, dobrze jest ustalić aspekty wizualne np. kształt, kolor podjazdu. Celem całokształtu działań będzie funkcjonalność, wytrzymałość oraz piękno.

Utwardzony i piękny podjazd

W projekcie najważniejsze jest utrzymanie proporcji pomiędzy zielenią w ogrodzie oraz twardymi nawierzchniami. Podjazd należy wytyczyć w takich rozmiarach, w jakich jest nam niezbędny, szczególnie dotyczy to małych działek. Minimalna szerokość podjazdu to 3 m, a długość to 6 m. Na większych działkach możemy sobie pozwolić na zapewnienie 1-2 miejsc postojowych dla gości. Na dużych posesjach można sobie pozwolić na zapewnienie swobody manewrowania, wskazane może być utwardzenie nawet do 3-6 miejsc parkingowych. Trzeba zdawać sobie jednak sprawę z tego, iż każde zaokrąglenie łączy się ze zwiększeniem zużycia materiałów. 

Kolorystyka podjazdu

Podjazd, który jest jednobarwny oraz kolorystyką zgrywa się z domostwem, a także jest tłem dla roślinności, stanowi ideał. Podjazd w ciemnych kolorach optycznie zmniejsza przestrzeń, więc raczej nie wykorzystamy go w przypadku małych działek. Podjazd w wielu kolorach może wprowadzić chaos stylizacyjny, który nie będzie współgrał z resztą elementów. W doborze może pomóc omówienie kilku podstawowych wariantów oraz dostosowanie ich do warunków działki.

Podjazd z kruszywa

Nawierzchnię należy układać z miału kamiennego lub dekoracyjnego żwiru, nie należy używać miękkich skał, gdyż pylenie może być zbyt duże. Pod kruszywem należy natomiast przygotować przynajmniej dwuwarstwowy podkład. Jeśli warunki atmosferyczne są sprzyjające, to możemy się spodziewać, iż nie wykonanie podjazdu nie będzie trwało długo. Przed rozpoczęciem prac należy wytyczyć kształt podjazdu, wystarczy nam do tego farba w sprayu lub skorzystać z palików i sznurka. Zdejmuje się wierzchnią warstwę ziemi, po czym dno wykopu wykłada się geowłókniną. Następnie układa się materiały o różnym uziarnieniu, na samym dole należy ułożyć te o największym uziarnieniu, im wyżej, tym mniejsze powinno być uziarnienie. Staranność wykonania przekłada się na trwałość oraz wytrzymałość podjazdu. Wadą tego typu nawierzchni jest to, iż łatwo w niej rośnie trawa oraz potrafią rozsiać się chwasty. Od czasu do czasu zajdzie również potrzeba ubicia traktu oraz uzupełnienia materiału. Średni koszt wykonania takiego podjazdu zamyka się zazwyczaj w okolicy 2,5 tys. zł. Jeśli chcemy wykonać dokładniej obrzeża, to potrzeba kilkaset złotych więcej.

Podjazd z kostki betonowej

Bruk z betonu króluje na prywatnych podjazdach. Ogromną zaletą jest przystępna cena, ogromna różnorodność kolorystyczna, a także efektowny wygląd. Poszczególne elementy jesteśmy w stanie wymienić bardzo szybko, a przy tym nie uszkodzić konstrukcji. Grubość oraz fakturę dobiera się stosownie do tego, jakie obciążenia kostka będzie musiała znosić. Bardzo istotna powinna być również antypoślizgowa powierzchnia. Również tutaj należy zdjąć humus, a głębokość wykopu to min. 40 cm. Dno musi mieć ukształtowany spadek tak, aby woda nie spływała w stronę budynku, a to groziłoby np. zalaniem piwnicy. Brzegi podjazdu trzeba będzie umocnić krawężnikami, które ustawia się na warstwie gęstego betonu, potem rozkłada się geowłókninę. Koszt takiego przedsięwzięcia zamyka się zazwyczaj w ok. 4 tys. zł

Podjazd z kostki granitowej

Ten typ podjazdu jest uniwersalny oraz długowieczny, a także ma styl. Odporność na warunki atmosferyczne oraz wytrzymałość bezapelacyjnie zachęca do jego zakupu. Granit nie będzie wymagał impregnowania, gdyż powstają w wyniku łupania elementów skalnych, a nie cięcia. W rozmiarze kostki granitowe mogą mieć różnicę nawet do trzech centymetrów. Procedura wygląda tutaj identycznie, jak w przypadku kostki betonowej, lecz przestrzenie pomiędzy elementami należy wypełnić zasypką granitową. Koszt takiego przedsięwzięcia zamyka się zazwyczaj w granicach ok. 4500 tys zł.

Podjazd z ażurowych paneli PVC

Wielu inwestorów za rozwiązanie, które jest bliższe naturze uznaje podjazdy wykończone kruszywem lub roślinnością. Odporność na nacisk takim powierzchniom nadaje zastosowanie ażurowych paneli z PVC, które łączy się na zaczepy, budując kratownicę. Ogromną zaletą jest wytrzymałość, wadą jest to, iż trzeba pamiętać o regularnym oczyszczaniu. Jednym z wariantów jest osadzanie na zagęszczonym gruncie, a drugim jest przygotowanie podbudowy. Koszt takiego przedsięwzięcia to ok. 5 tys. zł.

Podjazd wylany z betonu

Wraz ze wzrostem zainteresowania betonem, doszło do zainteresowania również nim w zakresie podjazdów. Beton zagwarantuje minimalizm oraz perfekcję wykonania. Jednakże w porównaniu np. z układaniem kostek wymaga to bardziej skomplikowanych prac. Wykop musi mieć głębokość ok. 35 cm oraz musi zostać wypełniony geowłókniną. Następnie będzie trzeba skonstruować szalunek z desek oraz stworzyć przegrody dylatacyjne z listw, które będą średnio ustawione co 2,5 m. Po wystygnięciu zakłada się siatkę zbrojeniową, następnie zamawia się gruszkę z betonem klasy C16/20 oraz wylewa 10 cm warstwę. Dokonuje się prac wykończeniowych, a samochód będzie mógł wjechać na niego dopiero po dwóch tygodniach. Koszt takiego przedsięwzięcia to 4,5 tys. zł.

‹ powrót